Petitie tegen invoering MRB Oldtimer:
Deze week ben ik gestart met een petitie. Deze is te vinden onder de volgende link en betreft de nieuwe wet motorrijtuigenbelasting per 01-01-2014. Deze wet is goedgekeurd door de tweede kamer en maandag 16 december ga ik naar de eerste kamer Den Haag om de handtekeningen van de petitie persoonlijk aan de leden van deze kamer aan te bieden in de hoop dat de wet alsnog wordt tegengehouden. Hier onder geef ik achtergrondinformatie over de doelstellingen van de petitie. De petitie zelf kunt u vinden op:
http://oldtimerop25jaarhouden.petities.nl/
-------------------------------------------------------------------------
Hier tekent u voor:
Hierbij geef ik achtergrondinformatie en duidelijkheid
omtrent de doelstellingen van deze petitie. Om het kort te zeggen, waar tekent
u voor.
De tweede kamer is akkoord gegaan met de wet
motorrijtuigenbelasting. Wat inhoudt dat per 01-01-2014 mensen MRB moeten gaan
betalen voor hun oldtimers die nog geen 40 jaar oud zijn. Dit is op dit moment
nog 30 jaar. Daarnaast mag men in de wintermaanden niet rijden met hun
voertuig. Voor meer informatie over deze wet zie de eerste bijlage bij deze
petitie.
Onrechtmatige wet:
Onrechtmatige wet:
Deze wet zal daadwerkelijk van kracht worden als de eerste
kamer deze goedkeurt. Normaal gesproken wordt zelden een wet tegengehouden door
de eerste kamer. Maar in dit geval wil ik beroep doen op de eerste kamer om
toch te overwegen of deze wet wel rechtmatig is.
Stichting Autobelangen:
Stichting Autobelangen:
Het gaat in deze niet alleen om de invoering van deze nieuwe
wet en de gevolgen daarvan voor de oldtimerbezitter. Het gaat om het fundament
van de wetgeving op zich. Wie zie hier enorm voor heeft ingezet tot nu toe is
Stichting Autobelangen. Deze petitie wordt ook ondersteund door de Stichting.
Ik dank hen ook voor al het werk dat zij hebben verricht in deze zaak en betuig
dit met veel respect en bewondering.
Stichting Autobelangen heeft onderzoek gedaan naar het
tweede gedeelte van het doel van de petitie. Grondig onderzoek. Van hun hand is een prima
rapport verschenen. Deze staat als derde link gedeeld bij de petitie.
Stichting Autobelangen legt bijvoorbeeld nadruk op de betrouwbaarheid en consistentie van de wetgeving die hier ver te zoeken is. Aangezien dit de derde wetswijziging in korte tijd is. Hoe kan het volk nog vertrouwen op hun regering als ze elke keer beslissen een pas gestelde wet opnieuw te wijzigen. En dit elke keer op basis van andere motivering en onderbouwing. Terwijl dit proces normaal gesproken andersom gaat.
Goedgekeurd op onjuiste gegevens:
Daarnaast heeft men de wet goedgekeurd in de tweede kamer op basis van verkeerde gegevens. Men heeft een aantal zaken niet volledig of onjuist berekend. Onder andere de inkomsten. De begrootte inkomsten wijken significant af van de werkelijke inkomsten. Onder andere omdat het aantal mensen die hun oldtimer zullen gaan schorsen veel groter zal zijn dan men denkt. Ook is de berekening van hoeveelheid oldtimerbezitters onjuist berekend.
Beatrix en het cultureel rijdend erfgoed:
Stichting Autobelangen legt bijvoorbeeld nadruk op de betrouwbaarheid en consistentie van de wetgeving die hier ver te zoeken is. Aangezien dit de derde wetswijziging in korte tijd is. Hoe kan het volk nog vertrouwen op hun regering als ze elke keer beslissen een pas gestelde wet opnieuw te wijzigen. En dit elke keer op basis van andere motivering en onderbouwing. Terwijl dit proces normaal gesproken andersom gaat.
Goedgekeurd op onjuiste gegevens:
Daarnaast heeft men de wet goedgekeurd in de tweede kamer op basis van verkeerde gegevens. Men heeft een aantal zaken niet volledig of onjuist berekend. Onder andere de inkomsten. De begrootte inkomsten wijken significant af van de werkelijke inkomsten. Onder andere omdat het aantal mensen die hun oldtimer zullen gaan schorsen veel groter zal zijn dan men denkt. Ook is de berekening van hoeveelheid oldtimerbezitters onjuist berekend.
Beatrix en het cultureel rijdend erfgoed:
Beatrix, toendertijd koningin der Nederlanden, heeft in 1994 de nieuwe wet aangekondigd dat
wagens van 25 jaar en ouder geen belasting meer hoeven te betalen. Dit voor
behoud van het cultureel rijdend erfgoed. Dit zou nu aangetast gaan worden. De
hobbymatige bezitter van de oldtimer wordt gepakt, terwijl het aandeel van
oldtimers in het dagelijks rijdend verkeer veel kleiner is dan men in de tweede
kamer denkt. Ook dit blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen. En het aandeel van milieuvervuiling is ook
veel kleiner dan men denkt.
Samengevat:
- Het is de derde aanpassing van de wet in vier jaar tijd. Hierdoor is de wet is strijd met het rechtszekerheidsbeginsel en het vertrouwensbeginsel.
- De wet is goedgekeurd op basis van onjuiste gegevens
- De maatregel is in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Er wordt namelijk ongerechtvaardigd onderscheid gemaakt tussen oldtimers die rijden op diesel, lpg en benzine.
- De regel is buitenproportioneel en leidt tot onaanvaardbare financiƫle gevolgen voor de bezitters van oldtimers.
- De regel is funest voor het behoud van ons cultureel rijdend erfgoed.
Lichamelijk gehandicapten en ouderen:
Lichamelijk gehandicapten en ouderen maken vaak gebruik van een oldtimer. En dan niet zo zeer als een extra luxe voertuig, maar door geldgebrek vanuit de WAO en AOW. Veel mensen uit deze groep zijn afhankelijk van hun oldtimer. Als zij geen vervoer meer hebben zijn de gevolgen niet te overzien, ook financieel voor de regering.
De onbesproken gevolgen:
En daarnaast, en daar hoor je eigenlijk weinig over, maar is daardoor zeker niet minder belangrijk in de besluitvorming. De emotionele en psychische gevolgen van de mensen die hun oldtimer niet langer kunnen behouden en moeten verkopen of slopen. De emotionele waarde van een oldtimer kan men niet onderschatten. De verhalen die achter zo’n auto zitten daar wordt je vaak stil van. Ik hoor zelfs van mensen die denken aan het beĆ«indigen van hun eigen leven als de wet door zal gaan en zij hun wagen niet langer kunnen behouden door de onaanvaardbare kosten. Zo groot is de waarde van de oldtimer. En dit is niet in geld te vatten. Dit is zelfs moeilijk in woorden te vatten.
Brigitte Schrijvers
Zie ook: www.autobelangen.nl
- Het is de derde aanpassing van de wet in vier jaar tijd. Hierdoor is de wet is strijd met het rechtszekerheidsbeginsel en het vertrouwensbeginsel.
- De wet is goedgekeurd op basis van onjuiste gegevens
- De maatregel is in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Er wordt namelijk ongerechtvaardigd onderscheid gemaakt tussen oldtimers die rijden op diesel, lpg en benzine.
- De regel is buitenproportioneel en leidt tot onaanvaardbare financiƫle gevolgen voor de bezitters van oldtimers.
- De regel is funest voor het behoud van ons cultureel rijdend erfgoed.
Lichamelijk gehandicapten en ouderen:
Lichamelijk gehandicapten en ouderen maken vaak gebruik van een oldtimer. En dan niet zo zeer als een extra luxe voertuig, maar door geldgebrek vanuit de WAO en AOW. Veel mensen uit deze groep zijn afhankelijk van hun oldtimer. Als zij geen vervoer meer hebben zijn de gevolgen niet te overzien, ook financieel voor de regering.
De onbesproken gevolgen:
En daarnaast, en daar hoor je eigenlijk weinig over, maar is daardoor zeker niet minder belangrijk in de besluitvorming. De emotionele en psychische gevolgen van de mensen die hun oldtimer niet langer kunnen behouden en moeten verkopen of slopen. De emotionele waarde van een oldtimer kan men niet onderschatten. De verhalen die achter zo’n auto zitten daar wordt je vaak stil van. Ik hoor zelfs van mensen die denken aan het beĆ«indigen van hun eigen leven als de wet door zal gaan en zij hun wagen niet langer kunnen behouden door de onaanvaardbare kosten. Zo groot is de waarde van de oldtimer. En dit is niet in geld te vatten. Dit is zelfs moeilijk in woorden te vatten.
Brigitte Schrijvers
Zie ook: www.autobelangen.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten